Direct naar inhoud

Tussenkomst overheid hulpmiddelen thuisgebruik (VAPH)

Wanneer komt u voor een (VAPH) vergoeding in aanmerking?

De Vlaamse overheid kan via het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap – VAPH allerlei hulpmiddelen terugbetalen. Hier is echter een belangrijke voorwaarde voor. De gehandicapte moet:

Er dient dus een hulpvraag en een erkenningsnummer aangevraagd te worden voor de leeftijd van 65 jaar.

Zorg dat u een erkenningsnummer heeft

De aanvraag gebeurt in 2 stappen door uw plaatselijk ziekenfonds of een Low Vision centrum

  1. Via het inschrijvingsformulier vraagt u een erkenningsnummer aan bij het VAPH. Dit formulier vraagt naar uw persoonlijke gegevens, uw handicap en op welke tussenkomst of dienstverlening u beroep wil doen. Indien u al over een erkenningsnummer beschikt, kan u deze stap overslaan.
  2. *Nadien of tegelijkertijd stelt u een aanvraag naar hulpmiddelen in. Uw plaatselijk ziekenfonds of het Low Vision centrum is een gespecialiseerd Multidisciplinair Team (MDT) dat een adviesrapport opmaakt voor de gevraagde hulpmiddelen. Het MDT stuurt het rapport naar het VAPH die een beslissing neemt. Na de beslissing krijgt u uw toelating per post thuis toegezonden. U hebt 2 jaar de tijd om de hulpmiddelen aan te kopen.

Bij hulpmiddelen op de refertelijst met een * (asterisk), kan u zelf een gemotiveerde vraag sturen naar het VAPH als u reeds erkend bent. Om deze aanvraag te starten gebruikt u het formulier “Aanvraag van een eenvoudig hulpmiddel of een eenvoudige aanpassing”.

Bedenk goed welk hulpmiddel u wil hebben.

Vaak vergoedt het VAPH slechts één product per categorie hulpmiddelen.

Het VAPH heeft een refertelijst (communicatie) hulpmiddelen met hulpmiddelen die worden terugbetaald. Op deze lijst staan de hulpmiddelen telkens met een bedrag vermeld. Voor dit bedrag kan u hulpmiddelen aankopen bij een leverancier naar keuze.
U dient te motiveren waarom u het hulpmiddel nodig heeft.
Wij kunnen u hierbij helpen, maar u zult wel zelf moeten schrijven en aan ons moeten overdragen.

Voor hulpmiddelen die niet op de refertelijst staan, kan een aanvraag worden ingediend bij de Bijzondere Bijstandscommissie.

De aanvraag

Om uw aanvraag goed te organiseren bekijkt u best eerst de refertelijst. Hierbij duidt u aan welke hulpmiddelen voor u in aanmerking komen.
Bij een eerste aanvraag, als u nog niet erkend bent bij het VAPH, moet u steeds een aanvraag indien via een MDT (ziekenfonds of een Low Vision centrum).
Voor hulpmiddelen zonder een asterisk op de refertelijst dient u een aanvraag te laten opmaken door een MDT (ziekenfonds of een Low Vision centrum).

Betaling

U heeft bij Optelec de mogelijkheid om uw factuur met een “derdebetalingsregeling” te betalen. In dit geval geeft u de toestemming aan het VAPH om in uw plaats de factuur rechtstreeks aan de leverancier te betalen. Bij de levering brengen we steeds een afstandsverklaring mee die deze betaling regelt. Het voordeel is dat u niet zelf het bedrag moet voorschieten en dat de administratieve procedure door Optelec wordt afgehandeld.

Zie verder Vlaams Terugbetaling VAPH